עיצוב כריכות חשוב מסיבה פשוטה – למרות שכריכה טובה לא יכולה, לבדה, לגרום לספר להצליח, כריכה לא טובה בהחלט יכולה לגרום לו להיכשל.
לכאורה, עיצוב כריכות אינו תחום אליו יש לתת את הדעת יתר על המידה. לצורת מחשבה זו אחראיות אמרות כגון, " Don't judge a book by its cover", או אמרות הגורסות כי הספר נשאר בפנים אותו ספר, לא משנה כיצד נראית כריכתו. למרות שאין להתעלם מגרעין האמת שיש בדעה זו, הגיע הזמן לבחון את הנושא מחדש ולהודות בכך שאותו גרעין של אמת אינו מראית כול. בסופו של דבר, האסתטיקה אינה מנוגדת למהות. עיצוב כריכות חשוב מסיבה פשוטה – למרות שכריכה טובה לא יכולה, לבדה, לגרום לספר להצליח, כריכה לא טובה בהחלט יכולה לגרום לו להיכשל. לאור ההשקעה הכבירה הכרוכה בכתיבת ספרים ובהוצאתם לאור, אך מתבקש להעניק להם את הכסות המתאימה, שתאפשר להם לעשות בהצלחה את דרכם בעולם. לכך יש מספר סיבות:
- שיווקית – כריכה נאה ומושכת תגרום לקורא הפוטנציאלי לשים לב לספר בפרסומים שונים ו/או להרים אותו מן המדף בחנות הספרים ולעיין בו. כבני אדם, אנו אוהבים דברים יפים, ומבחינה זאת, ספרים אינם יוצאי דופן.
- רעיונית – הכריכה עצמה מהווה מאין תקציר ויזואלי, אשר מושך את תשומת הלב לפני התקציר המילולי. כריכה טובה מעניקה לקורא/ת הפוטנציאל/ית רעיון ראשוני לגבי תוכן הספר, אם באמצעות תמונה, או ציור ואם באמצעות פונט המלל בלבד. לכן, הכריכה צריכה לשקף את אופיו של הספר ולעשות זאת בזריזות ובקלות.
- אסתטית – חשוב לזכור כי הרומן שבין ספר וקוראיו אינו מסתיים במעמד הרכישה. כריכה נאה מסייעת ביצירת הקשר הראשון בין השניים, אך קשר זה ממשיך גם בזמן הקריאה הראשונה בספר ותורם לחוויה, וחשוב מכך – לאחר סיום הקריאה. ספר אהוב שגם נראה טוב, ימשיך לגרום להנאה לכל החיים, וימשיך להזמין את בעליו להוציאו מן המדף ולשוב ולעיין בו שוב ושוב.
- תכליתית – חובבי ספר מנוסים יודעים כי לספרים שונים, תכלית שונה. כך, למשל, ספר שנועד לשימוש ביתי יכול להיות בעל כריכה קשה ומעוטרת, עם שלל תבליטים ופיתוחים. ספרים אלה יוצאים, לרוב, במהדורות מיוחדות של קלסיקות, או במהדורות ראשונות, בטרם יוצאת מהדורה נוספת בכריכה רכה. לעומת זאת, ספרי כיס יהיו בפורמט יותר קטן, עם כריכה רכה וקלה, שתקל על קריאת הספרים ונשיאתם בדרכים.
עיצוב גרפי
מלאכת עיצוב הכריכה מופקדת בידי אנשי העיצוב של ההוצאה בה הספר יוצא. יש להבדיל, כמובן, בין מעצבי העטיפות ובין מאיירים. ברוב המכריע של המקרים, זהו לא אותו אדם. ישנם מעצבים גרפיים שעיצוב גרפי של כריכות ספרים הוא תחום התמחותם. נוסף על עיצוב הכריכה של ספר ספציפי, הוצאות רבות וסדרות ספציפיות בתוך הוצאות, מחזיקות בקו עיצובי ייחודי הקושר את כל הספרים לכדי פריטים באוסף. כך, למשל, להוצאת עם עובד יש את "הסדרה הלבנה" המפורסמת. גם ספריה של הוצאת יניב מאופינים בעיצוב אחיד מאוד בצבע לבן ובסגנון מינימליסטי. מנגד, הכריכות של סדרת הרפתקה, מבית הוצאת אוקיינוס מעוצבות כולן בקו צבועני מאוד ועתיר בפרטים.
האנטומיה של הכריכה
לעטיפות ספרים (למעט ספרים אלקטרוניים, כמובן) יש שלושה חלקים – חזית, גב ושדרה. בחו"ל, שם כריכות קשות יותר נפוצות, נפוצה גם "כריכת אבק", שלה יש בנוסף לחזית, לשדרה ולגב, גם "כנפיים" – כנף קדמית וכנף אחורית. בדרך כלל, מצורף לכנף הקדמית טקסט כגון מידע נוסף על הספר והמלצות, ולכנף האחורית מצורף מידע ביוגרפי על הסופר/ת. לעתים הסדר משתנה, ויכולים להיות לכנפיים הללו גם שימושים אחרים, כיד הדמיון הטובה על המעצב/ת.
חזית הכריכה
בצד הקדמי של הכריכה ישנם מספר אלמנטים. לכאורה, מדובר בדברים מובנים אליהם, אך נדרשת יכולת עיצובית לא מבוטלת על מנת למזג את כל האלמנטים היטב ובצורה יצירתית.
רכיבי חזית הכריכה
- שם הספר באותיות גדולות
- כותרת משנה (אם יש כזו) – באותיות קצט יותר קטנות
- שם המחבר/ת
- שם המו"ל ו/או לוגו ההוצאה
- רכיבים גרפיים שתפקידם אסתטי ושיווקי – תמונה/ציור/עיטורים וכיו"ב
- בספרים בהם האיורים הם מרכיב חשוב במיוחד, כמו בפיקצ'ר בוקס, יכול להופיע גם שם המאייר/ת
- ציון פרסים בהם זכה הספר – במידה שהיו כאלה
גב הכריכה
החלק האחורי של הכריכה מוקדש לרוב למידע חשוב לשיווק הספר. זהו לרוב החלק הראשון בו מביטים הקוראים הפוטנציאליים לאחר שספר מסוים מושך את תשומת לבם. בין האלמנטים שמופיעים בחלק זה:
רכיבי גב הכריכה
- תקציר של עלילת הספר בפסקה-שתיים
- שבחי הביקורת על הספר/ספרים קודמים בסדרה/ספרים אחרים של המחבר/ת
- לפעמים גם כתובת המוציא לאור ומספר הטלפון שלו
- פירוט של ספרים קודמים / טיזר לספר הבא
- בר-קוד ומחיר
צד הכריכה (השדרה)
לרוב, שדרת הספר היא בעלת שטח פנים מצומצם יחסית, ולכן היא אינה מכילה פרטים רבים. אף על פי כן, נודעת לה חשיבות רבה, כי היא זו שגלויה על המדף ופונה לכיוונו של הקורא הפוטנציאלי. האלמנטים של שדרת הכריכה כוללים:
- שם הספר באותיות גדולות ובולטות ככל הניתן
- שם המחבר/ת+אפשרות לתמונה
- שמו של המו"ל או של הלוגו שלו
- כשמדובר בסדרה, או ביצירה בעלת מספר כרכים, יכול להופיע גם מספר הכרך ו/או סמל הסדרה
- לעתים יופיע גם איזשהו רכיב אסתטי המקשר בין צדה האחורי והקדמי של הכריכה
מאפשר לקבל החלטה בפרספקטיבה רחבה
בקטע שמתחיל: כותרת משנה – טעיתם במילה "קצת", רשמתם קצט