מהם מדריכי כתיבה, למה הם טובים ולמה, אם בכלל, הם חשובים עבור כותבים
למרות שכיום אנשים רבים החלו לפקפק בכך, עם ישראל היה ונשאר "עם הספר", או לפחות "עם ספר". זאת ניתן לראות לא רק לפי מספר האנשים שרוכשים ספרים (ובאמת קוראים אותם), אלא גם לפי מספר הא/נשים שמתנסים בכתיבה ושולחים בה את ידם. כמעט כל אדם אותו תשאלו, יגיד לכם שהוא כתב, כותב, או רוצה לכתוב את הספר הזה שעליו חשב ואותו חלם לסיים ולפרסם. אחת מן הדרכים הטובות והחשובות בדרך להפוך את חלום הכתיבה למציאות, היא שימוש במדריכי כתיבה. לכן, אנחנו שמחים להשיק את מדור מדריכי הכתיבה החדש. בשביל מה מדריכים אלה טובים ובשביל מה לא, מה הם יכולים לעשות עבורכם ומה לא – על כך נדון כאן ובידיעות הבאות.
כבר לא לבד
גם כיום הרוב המכריע של הספרים שנכתבים, נכתבים למגירה. אך אם בעבר, אמצעים ללימוד כתיבה ולהכשרה לא היו כה זמינים, הרי שכיום מצב זה משנה. בשנים האחרונות סצנת הכתיבה בארץ צברה תאוצה גבוהה מאי פעם. בהתאם, כלים טובים ללימוד הכתיבה נעשו נפוצים וזמינים לכותבים ולכותבות בכל הרמות, בין אם מדובר בסדנאות פרונטליות ובין אם במדריכי כתיבה שונים. ככל שהדבר נוגע לספרי ההדרכה לכתיבה, ניתן לראות את ההתפתחות לא רק דרך הריבוי שחל במספרם, אלא גם בהתמקדויות השונות שלהם. כך, למשל, "סיפור" של רוברט מקי עוסק במבנה ובעקרונות הכתיבה הנרטיבית, הן בפרוזה והן בתסריטאות לקולנוע ולטלוויזיה. לעומתו, "איך לכתוב תסריט" של קובי ניב מתמקד בכתיבת תסריטים, ולא פחות חשוב – מכוון לכותב הישראלי. "כתיבה אפקטיבית" של צפריר בשן, כפי שמעיד שמו, מתמקד בהדרכה לכתיבה בעלת כוונה להשיג מטרה, אפקט מסוים, אם זה להצחיק, לרגש, להעביר מידע, להניע לפעולה ועוד. בשונה ממדריכי כתיבה אחרים, "נכתב בטעות!" של עדי איצקוביץ בוחר להתמקד דווקא במה לא לעשות ודן בטעויות נפוצות בכתיבת ספרים וכיצד להימנע מהן.
הרשימה נמשכת עוד ועוד, ואם כי לא כל מי שחפצים לכתוב זקוקים לכל המדריכים, הרי שקיומם בהחלט מאפשר למבקשים לכתוב למצוא פתרונות לבעיות ולדילמות בהן בהם נתקלים. האם חלק ממדריכי הכתיבה הם סתם אמצעי לרכישת סטטוס וממון עבור כותביהם? כן, בהחלט. האם זה אומר שניתן לפסוח לחלוטין על מדריכי כתיבה? לא. פשוט צריך לבחור את הטובים מביניהם באמצעות המלצות ו/או באמצעות טעמכם האישי. כיוון שכל אדם הוא שונה, מדריכים שונים עובדים אחרת על אנשים שונים.
כתיבה היא דרך, לא יעד
בנושא זה, יש לציין כי כתיבה היא תהליך אינסופי, המתפתח כל עוד ממשיכים לכתוב. כותבים רבים נוטים לחשוב שברגע שיפרסמו ספר או שניים, הם יהיו לסופרים מדופלמים ובזאת תיגמר הכשרתם והם יהיו "מוכנים" או "ידעו לכתוב". אך האמת היא שגם סופרים וסופרות נמצאים במצב של למידה מתמדת, במהלכה הם מחדדים את יכולותיהם, מפתחים את סגנונם האישי, את הקול שלהם ועוד. לכן, לא נדיר למצוא מדריכי כתיבה גם בספריותיהם של סופרים מפורסמים ומנוסים, ותופתעו לגלות כי גם הם שבים מדי פעם בפעם להתייעץ בספר כזה או אחר, כדי לקבל עצה, השראה, או דרך להתגבר על מחסום כלשהו בכתיבה.
כמו כן, חשוב לציין, לקראת סיכום, שאין פתרונות מהירים. אין פתרונות קסם ועדיף שלא לנהות אחר "סיפורי סינדרלה", על סופרים או סופרות שקמו (או יותר נכון התיישבו), החלו לכתוב את הספר שעלה בראשם ולאחר שלושה-ארבעה חודשים של כתיבה מלאת השראה הפיקו את ספרם הראשון, שגם הפך לרב-מכר בניו-יורק טיימס ועשה את כותביהם למיליונרים. זה פשוט לא עובד ככה. מדריכי כתיבה, או כל דבר אחר, לא יעבדו אם אתם לא. לעתים, רק בשביל ליישם כמו שצריך עצה מסוימת, יידרשו לכם חודשים של אימון. זה דבר אחד לדעת מה צריך לעשות ודבר אחר לגמרי לדעת לעשות את מה שצריך.
במדור מדריכי הכתיבה נסקור למענכם את ספרי ההדרכה השונים הזמינים בשוק. אבל כפי שוודאי שמעתם לא פעם – כתיבה היא שריר, צריך לאמן אותה כל הזמן. אם ניקח את האנלוגיה הזו צעד נוסף קדימה – כפי שרכישת מכשירי כושר ביתיים לא תשפיע על כושרכם הגופני, כך רכישת ספרי הדרכה לא תשפר את כישורי הכתיבה שלכם. לא משנה איזה מדריך תבחרו, קראו אותו בעיון, נסו ליישם את העצות המופיעות בו ותראו אילו מהן עובדות ועובדות עבורכם ואילו לא. אבל הכי חשוב, כתבו, כתבו, כתבו!
בהצלחה!