חולמים להוציא ספר ולא יודעים איך? לקראת יום עיון שעוסק בהוצאה לאור, ראיינו את אחת ממארגנות האירוע – מאירה ברנע גולדברג
בתחילת החודש הבא (דצמבר, 2019) יתקיים בתל אביב יום עיון לסופרים ולסופרות בראשית דרכם, שכותרתו מדברת בעד עצמה: "כל מה שרצית לדעת על הוצאה לאור. ואכן, בענף ההוצאה לאור, אשר ראה בשנים האחרונות תהפוכות רבות, עולה תמונה של בלבול רב. כותבים וכותבות רבים חולמים להחזיק בידיהם ספר פרי עטם ולראות אותו על מדפי חנויות הספרים. אלא שמאז ומתמיד הפרידה עננה של חוסר ידע ועמימות בין הציבור הרחב ובין הוצאות הספרים. סופרים וסופרות רבים וטובים איבדו את דרכם ב"עננה" הזאת, וזה בכלל לא עוזר ששלל אנשים וגופים מצאו דרכים לעשות כסף על גבם.
לכן, כאשר שמענו על יום עיון שעוסק בנושא זה בדיוק ומועבר על ידי נשות מקצוע עם ניסיון מוכח בתחום, ידענו שאנחנו חייבים להביא לכם את כל הפרטים. מאירה ברנע-גולדברג, אחת מיוזמות האירוע, ניאותה להעניק לנו ריאיון ולכם הצצה קטנה אל עולמה, כסופרת, מנחת סדנאות כתיבה, לקטורית ומלווה מקצועית. בסוף הריאיון, ממתינה לכן/ם גם הטבה.
שלום מאירה, ותודה שהסכמת להקדיש לנו מזמנך!
יצא להיחשף לפועלך ולעקוב אחריו כבר כעשור, ונראה שעסקת בכל תחום שקשור לעולם הספרות והמו"לות בישראל. ספרי לנו, בבקשה, על המסלול שהביא אותך לנקודה המקצועית שבה את נמצאת כיום.
היום כשאני מביטה לאחור זה מצחיק אותי. כשהשתחררתי מהצבא עבדתי בעבודה איומה, כשפתאום, נפתחה חנות ספרים ליד הבית שלי. מכאן הכול התחיל. לא חשבתי שאני יכולה בכלל להיות סופרת, ובטח לא חשבתי שתוך כמה שנים אתקדם לתפקידי מפתח ב"צומת ספרים". כשהתחלתי לעבוד כמנהלת הדרכה, הקשר שלי עם סופרים התחזק. רציתי לעזור להם וחשבתי שכדאי שישוחחו עם העובדים ויספרו על הספרים שלהם ועל תהליך העבודה על הספר. הנחתי שאם העובדים יתחברו אליהם ואל הספרים שכתבו, יהיה להם קל יותר למכור אותם ויווצר חיבור טוב יותר בינם לבין העולם שבו הם עוסקים. התחלתי לארגן מפגשים בין סופרים למוכרים ולשוחח עם סופרים על כתיבה ועל שיווק ומה עובד להם יותר ומה פחות. מלבד הרעיון הראשוני לא תכננתי את זה, הדברים התגלגלו במקרה. גם את הטורים שלי ב"מאקו" ובמקומונים של רשת "שוקן" קבלתי במקרה.
מעניין. אבל הרי לא כל אחד זוכה לכניסה כזאת אל התחום. כמה חשוב להיות מעורה ומעורב בעולם הספרות על מנת לראות אור בפרט, ועל מנת להצליח בתחום, בכלל?
תלוי למה אתה מתכוון כשאתה אומר "עולם הספרות". לי ברור שכדי לכתוב אני חייבת לקרוא הרבה, אבל "עולם הספרות" מבחינתי יוצא מהספרים ועובר לזירה אחרת, זירת השיווק. שם כדי להצליח צריך להיות נוכחים ומעורבים כל הזמן ולחיות את השטח. ברור שיש פה ושם הצלחות של סופרים שלא עשו הרבה כדי לקדם את הספרים שלהם, אבל המקרים מעטים. רוב הסופרים המצליחים, בעיקר מהעשור האחרון, שלא צמחו בימים שבהם היה מיעוט ערוצים בטלוויזיה וכשהתקשורת הכתובה הייתה בעלת השפעה, חייבים להיות מעורבים בכל פרט. הם חייבים לגלות הבנה בעולם הזה ולדעת לשאול את השאלות הנכונות: "האם הספר שלי יכנס למבצעים? האם הספר שלי יכנס לעשירייה או לתשיעייה (המבצעים המובילים ליד הקופה ברשתות)? כמה עותקים הזמינו מהספר שלי ברשתות? כמה עותקים הדפיסה ההוצאה? מי אחראי על יחסי הציבור לספר? מה התוכניות לשיווק הדיגיטלי שלו?
יש סופרים שלא מבינים בזה ולא יודעים מה קורה בשטח וזה עצוב. אתן דוגמה: סופר שהוציא ספר שני מתוך סדרה, שבה אי אפשר לקרוא את הספר השני בלי לקרוא קודם את הראשון. הוא לא הבין למה הספר שלו נמכר היטב ברשת אחת וברשת השנייה אין בכלל מכירות. הוא לא ידע שברשת אחת שני הספרים שלו במבצע, וברשת השנייה רק הספר השני במבצע. כלומר אלו שלא קראו את הספר הראשון, לא ירכשו פתאום רק את הספר השני. ולא רק שהספר הראשון לא השתתף במבצע, בכלל אי אפשר היה להשיג אותו בחנויות של אותה הרשת, אז גם אם מישהו כבר התעניין בו, זה לא היה רלוונטי. ככה נקבר לו ספר בלי שהוא הבין מה קרה.
באופן כללי, אי אפשר סתם ככה להוציא ספר לאור ולקוות שהדברים יקרו מעצמם.
אם כבר מדברים על ציפיות ותקוות, האם בשוק הספרים המקומי, בהתחשב בגודלו, אפשר בכלל להצליח ולהתפרנס מכתיבה?
יש סופרים שמתפרנסים יפה, אבל אני לא מכירה סופרים שמתפרנסים רק מכתיבת הספרים. בדרך כלל נלווים לכך הרצאות, סדנאות כתיבה, כתיבה עיתונאית וכדומה. רוב הסופרים בארץ מחזיקים כמה עבודות במקביל.
חשוב גם להבין שסופר שממש רוצה להתפרנס מכתיבה, חייב באמת לשבת ולכתוב – להוציא מידי שנה / שנה וחצי ספר מעולה שיהפוך לרב מכר. רוב הסופרים, במיוחד הסופרים החדשים שהתחילו בשנים האחרונות, לא יכולים להרשות לעצמם להיעלם לכמה שנים סתם כך.
האם אנחנו באמת "עם הספר"? למה לדעתך כל כך הרבה אנשים בארץ כותבים ורוצים להיות סופרים/ות?
אני לא חושבת ש"עם הספר" זאת הגדרה מדויקת למה שמתרחש כאן בשנים האחרונות. פחות אנשים קוראים ספרים, פחות בני נוער קוראים ספרים. אני לא טוענת שלא קוראים בכלל, כי בפועל אנשים כן קוראים, אבל לא כמו פעם.היום יש פיתויים, קל יותר לראות סדרה בנטפליקס, או להיתקע מול רשתות חברתיות לשעה.
לפעמים נדמה שיותר אנשים רוצים לכתוב מאשר לקרוא. אנשים רוצים להוציא החוצה את המחשבות שלהם. נפגשתי עם הרבה אנשי עסקים שעשו הרבה דברים משמעותיים בחיים שלהם, ופתאום בגיל 60 או 70, הדבר היחיד שמעניין אותם זה לכתוב ספר ולקבל הערכה מהסביבה כסופרים. כתיבת ספר שראה אור עדיין נתפסת כמשמעותית ומכובדת.
מתי היית ממליצה לאדם לפנות להוצאה מסורתית ומתי להוצאה עצמית?
זה תלוי בהרבה גורמים, כך שאין תשובה אחת נכונה לשאלה הזו. באופן כללי, אם יש לכותב קהילה חזקה מאחוריו שאוהבת לקרוא אותו ולשמוע את הקול שלו, ויש לו מי שילווה אותו מבחינה מקצועית, הוא לא זקוק להוצאה לאור מסורתית. סביר להניח שהוא ירוויח הרבה יותר כסף אם הוא יוציא את הספר לבד. הזמנים השתנו, ויוצרים רבים בוחרים מראש לא לפנות להוצאה לאור ולהוציא את הספר בעצמם. הוצאה עצמית היא לא מה שהייתה פעם. הדימוי השלילי הולך ונעלם, ככל שיותר ויותר יוצרים יוציאו ספרים איכותיים בעצמם וגם יצליחו איתם, המגמה תימשך.
במקרה כזה, עדיף להפיק לבד – לקחת מפיץ מעולה ולרוץ קדימה. כמו יובל אברמוביץ, למשל, שהוא הסופר הכי מצליח בישראל שמוציא ספרים בהוצאה עצמית. מאחר ולא כולם יובל אברמוביץ, לא לכולם זה מתאים, ולכן כל אחד צריך לחשוב היטב מה הדרך הכי נכונה עבורו. לא כל ספר צריך להגיע אל חנויות הספרים.
מה יכול להוות דגל אדום שצריך לעורר חשד כשבאים בהתקשרות עם הוצאת ספרים?
אם חוזרים אליך מיד, לאחר ימים או שבועות בודדים מרגע שהעברת את הספר להוצאה, די ברור שמדובר בהוצאה שתדרוש כסף. זה לא בהכרח רע, יש הוצאות בתשלום שיודעות לעבוד כמו שצריך ולקדם ספרים, אבל חשוב שהסופרים ידעו את זה מראש, שלא יגיעו נלהבים לפגישה ואז יתאכזבו.
דבר נוסף, אם מחמיאים לכם יותר מידי ורומזים שאין צורך בעריכה ספרותית, אם רוצים שתחתמו מיד על חוזה, בלי לאפשר לכם כמה ימים לחשוב על העניין, אם רומזים לכם שהמחיר עלול לעלות אם לא תחתמו במקום על חוזה. כל הפעלת לחץ לחתום מייד על חוזה, חייבת להדליק נורה אדומה.
חשוב להיזהר גם ממשפטים מעורפלים בחוזה שאי אפשר להבין מהם כלום, למשל: "עזרה בהפצת הספר לחו"ל". מה זה אומר בכלל? או "במידת הצורך, יתווסף תשלום נוסף על עריכה". איך יודעים מהי מידת הצורך? ובכמה כסף מדובר?
אם לוחצים עליכם לחתום על חוזה, או מפתים אתכם לחתום במילים חלקלקות, למרות שעוד לא סיימתם את כתיבת הספר, זה גם עלול להוביל לבעיות. כמובן שאלו הן רק דוגמאות בודדות וישנן עוד רבות, אך קצרה היריעה מלהכיל את כולן.
אם הספר שלי התקבל בהוצאת ספרים מסורתית, האם אני יכול להיות שקט שהספר, לכשיצא, יטופל היטב?
סופר אף פעם לא יכול להיות שקט, ולא משנה איך ואיפה הספר שלו יצא לאור. יש הרבה סופרי ביכורים שהספר שלהם ראה אור בהוצאה מסורתית ונעלם לגמרי אחרי חודשיים מהמדפים בחנויות. כל סופר, ובעיקר סופר ביכורים, חייב להיות מעורב בכל תהליכי השיווק וההפצה של הספר שלו.
איך נהגה הרעיון ליום העיון שיוקדש להוצאה לאור ולמה שבא אחריה, בלבד?
יותר ויותר סופרים פונים אל רוני ואליי לייעוץ ולא תמיד יש לנו זמן לשוחח או להיפגש עם כולם. אני משתדלת לתת מענה ראשוני בטלפון, ללא תשלום. אבל לא תמיד אני פנויה לשוחח עם אנשים שעה ולפעמים שעתיים, כדי להסביר להם את כל הפרטים. לכן החלטנו לערוך ימי עיון מסודרים, עם כל המידע הנכון והרלוונטי.
למי מיועד יום העיון המתוכנן?
לכותבים בתחילת דרכם שסיימו או שעומדים לסיים לכתוב ספר, לאנשים שרוצים לפרסם ספרים בעתיד. גם לכותבים שכבר פרסמו ספרים, אבל מבינים שהעולם הזה עבר שינויים, ולא בהכרח מבינים מה נכון לעשות עם הספרים הבאים שלהם. הוא מומלץ גם לאנשים שעובדים עם סופרים: מנחי סדנאות כתיבה, עורכים וכו', כדי שידעו לתת עצות טובות לכותבים.
מה הלאה? למה עוד נוכל לצפות ממך?
עולם הספרים הפך תזזיתי ולא ברור לאן פניו מועדות בשנים הבאות. לפעמים אני מצטערת שלא התחלתי לכתוב קודם, בתקופה שבה היה לסופרים יותר קל. אני אף פעם לא יודעת מה הלאה, אבל כרגע אני מציבה לעצמי מטרות לשנתיים הקרובות: בכל שנה להוציא ספר חדש וטוב ולנסות להתקדם, שעוד אנשים יקראו את הספרים שלי ויכירו אותי ולהמשיך ללוות כותבים גם בסדנאות הכתיבה שלי וגם בתחום השיווק.
כל שנה רוני ואני מכריזות שזה יהיה יום העיון האחרון שנערוך. קשה לנו לחשוף בכל פעם את האמת שאף אחד לא רוצה לשמוע. אבל אז מתחילים לזרום אלינו הסיפורים על סופרים שנפגעו מתהליך הוצאת ספרם ואנחנו לא מסוגלות לעמוד בפני זה.
הגעתם עד לכאן? כבוד. מגיעה לכם הטבה, כמובטח.
אם תרצו להירשם ליום העיון של רוני גלבפיש ומאירה ברנע-גולדברג, היכנסו לכאן.
אם תקלידו את הקוד osnat, תוכלו ליהנות מהנחה ייחודית לקוראי מכונת הכתיבה – 290 ש"ח במקום 320 ש"ח.