איך לכתוב דמות שעושה את כל ההבדל? כתבה שלישית בסדרה מאת מעיין סולמי
מישהו היה מתלהב מ"מועדון קרב" באותה מידה בלי טיילר דירדן, או מ"משחקי הרעב" ללא קטניס אוורדין? מ"האיליאדה" בלי אכילס, או מ"גאווה ודעה קדומה" בלי אליזבת' בנט?
ממש לא.
רוב הסיפורים הטובים הם מכווני דמות. כלומר, הדמויות הן שמניעות את העלילה, והיא לא הייתה מתרחשת אלמלא הדמויות האלה בדיוק היו פועלות כמו שהן אמורות לפעול.
למה חשוב לדעת את הדמות לפני שמתחילים לכתוב?
כשדמות ממש מפותחת, כשאנחנו מכירים אותה מכל הכיוונים, יודעים מה הערכים והאמונות שלה ואיך היא תגיב בכל סיטואציה, הסיפור שלה יהיה אמין יותר ונוכל לבנות את העלילה בצורה נכונה יותר.
לבנות דמות זה מסובך – אתם יוצרים אדם שלם מאפס, ואתם צריכים לדעת עליו הכול, בעיניי, לכתוב מתוך דמות זה כמו משחק של דמות, בהצגה או בסרט. זה לא לוקח יום ולא יומיים להגיע להבנה כוללת ומלאה של דמות. מדובר במשימה מסובכת, ולכן יש לי כמה קווים מנחים קבועים שלפיהם אני הולכת:
אני מתחילה בלחשוב על מניע
אז העניין הוא כזה: אם הדמות המרכזית שלכם לא רוצה משהו אחד יותר מהכול, אם אין לה מטרה ספציפית שחשובה לה יותר מעצמה – אין לכם סיפור. זה בעצם צריך להיות הדבר הראשון שחושבים עליו. מה הדמות רוצה יותר מכול? זה הכוח שמקדם את הסיפור קדימה. דמות שלא רוצה שום דבר, לא תגיע לשום מקום. תחשבו על "חומות של תקווה" – הסרט מונע על ידי הרצון של אנדי דופריין להיות חופשי, "מלך האריות" מונע על ידי הרצון של סימבה לברוח מאחריות ומאשמה, "קיל ביל" – מהרצון של הכלה לנקום.
לאיזה דמות חייב להיות מניע? – לכל דמות שיש לה טקסט. לפחות. כל דמות רוצה משהו או מנסה להשיג משהו. לדמות יכולים להיות כמה מוטיבים שונים ואפילו מנוגדים. הקונפליקט בין הרצון להשיג את המטרה לבין הקושי להגיע אליה – הוא הסיפור. כשהגיבור של הסיפור הגיע למטרה שלו – הסיפור נגמר.
המניע אמור לצוץ ברגע שחשבתם על דמות בהקשר לעלילה מסוימת. דמות ראשית בסיפור אהבה תרצה לממש את האהבה הזו, דמות בסיפור פנטזיה תרצה להציל את העולם / למצוא אוצר / לשרוד את המסע, ובסיפור אימה היא תרצה להישאר בחיים.
חוץ מזה, מניע נותן יותר ממה שאתם חושבים – הוא מהווה את השלד לבניית הדמות שלכם. כשהדמות רוצה משהו יותר מכול, זה בסיס לאפיון של כל-כולה – מה היא עברה בחיים, מה היא לא הצליחה להשיג מעולם, מה החולשות והחוזקות שלה – זה משליך על הכול.
שאלון דמות
זה הכלי הראשוני והכי פשוט לבניית דמות, אם כי הכי מעצבן. שאלון דמות הוא בעצם טבלה שכוללת רשימת מרכיבים של דמות שצריך למלא כדי לבנות את השלד הראשוני. למשל מה הוא אוהב לאכול, במה הוא עוסק, כמה אחים יש לו.
יש אינסוף שאלונים באינטרנט, חלקם קצרים וחלקם מאוד ארוכים. לפעמים זה מתיש, אבל הטכניקה הזאת באמת עוזרת לתת מסגרת להתחיל אתה.
חשוב לזכור שכל המידע הזה ממש לא צריך להופיע בסיפור, אל תספרו על כל פרט ופרט זה לא מעניין אף אחד. אתם צריכים להיכנס לפרטים כדי להכיר בעצמכם את הדמות, כך האי תישמע יותר אותנטית לקורא מבחוץ. כך היא תהיה מלאה ועגולה יותר.
שאלוני דמות יעילים דווקא כיוון שהם מפורטים כל כך.
אבל למה?
אחד הדברים שהכי חשוב לזכור לשאול הוא למה? למה הם כאלה, למה נראים דווקא ככה? למה התכונות האלה? למה סוג כזה של חברים, למה המקצוע הזה, למה התואר הזה, למה היעד הזה לטיול לחו"ל? חשוב שתסבירו לעצמכם למה דווקא הדמות הזו היא מובילה את הסיפור שלהם ולא אחרת. כך תגיעו לדמות הכי מדויקת לסיפור שאתם מספרים.
אם היא רזה – למה היא רזה? היא מקפידה על צריכת שומן? יש לה הפרעת אכילה? סתם נולדה עם גנים כאלה?
אם היא פסיכוטית – למה היא פסיכוטית? היא חוותה טראומת ילדות? סתם נולדה עם גנים כאלה?
מענה על התשובות האלה יעזרו לחשוף את הדמות האמתית, עם היסטוריה וביוגרפיה, רק דמות כזו תוכל באמת להחזיק סיפור שלם.
קריאה היא תהליך אישי, אנחנו רוצים לקרוא על דמויות שאנחנו מעריכים, אוהבים מזדהים איתן או לפחות מרגישים אליהן משהו. תחשבו איך הדמות שלכם מעוררת רגש, זה לא חייב להיות רגש חיובי, אבל זה חייב להיות רגשי. דמות שאנחנו אדישים אליה ולא אכפת לנו מה קורה לה בסוף – היא לא דמות טובה. כשהדמות מעוררת סימפטיה, כשהיא מרגישה לנו מציאותית – אנחנו מעורבים רגשית בכל מה שקורה לה.